۱۱۸۴
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۴۳۲
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر ویژه

دانشیار روان شناسی دانشگاه گیلان امیدواری به موفقیت را پیش نیاز مبارزه موثر با ویروس کرونا ذکر کرد و یادآور شد: لازم نیست صرف وجود این ویروس مایه نگرانی مردم باشد.
به گزارش روی تیتر به نقل از ایسنا، دکتر سید، ولی الله موسوی، دانشیار روان شناسی دانشگاه گیلان، با اشاره به شیوع بحران کرونا در کشور، گفت: این یک بحران جهانی است و از کشور چین آغاز شده و در حال حاضر به سرعت حدود ۷۰ کشور جهان را درگیر کرده است.

وی مشکل کرونا را یک مسئله عمومی دانست که وابسته به یک نفر و یک خانواده و یک شهر نیست و اظهار کرد: با توجه به عمومی بودن این مسئله، همه باید برای حل آن مشارکت کنند.

این متخصص روان شناسی ادامه داد: عموم افراد در برخورد با مسائل و مشکلات روزمره، به یکی از سه روش اجتنابی، هیجانی و منطقی (یا مسئله مدارانه) برخورد می‌کنند.

دانشیار روان شناسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه برخی از افراد در برخورد با مسائل و مشکلات فرار می‌کنند، متذکر شد: افرادی که سعی می‌کنند از مشکلات روزمره اجتناب کنند و یا بر روی آن‌ها سرپوش بگذارند، اگرچه ظاهرا به مشکلات اهمیت نمی‌دهند، اما در واقع در انبوهی از مشکلات حل نشده و متراکم باقی می‌مانند و با تشدید مشکلات، درمانده می‌شوند و احساس می‌کنند کنترلی بر شرایط ندارند و کاری از دستشان برنمی آید.

وی فرار از مشکلات را روش خوبی ندانست و تصریح کرد: برخی از افراد مسائل و مشکلات روزمره زندگی را جدی نمی‌گیرند؛ در نتیجه از روی اهمالکاری و یا اعتماد به نفس کاذب، با انواع آسیب‌های اجتماعی و روانی مواجه می‌شوند.

این متخصص روان شناسی اضافه کرد: امروز ویروس کرونا دشمن بزرگ ماست، اما برخی از شهروندان این مشکل را جدی نمی‌گیرند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بعد از گرفتار شدن، پشیمان می‌شوند که دیگر فایده‌ای ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان مقابله احساسی و هیجانی را دومین روش بالقوه در برخورد با مسائل و مشکلات دانست و عنوان کرد: در اثر برخورد احساسی و هیجانی با مشکلات، موج منفی به ذهن شخص راه می‌یابد و موج‌های منفی موجب ترشح هورمون استرس در بدن می‌شود و سیستم ایمنی انسان را تضعیف می‌کند و با شکل گیری تدریجی احساس کنترل ناپذیری مشکلات، آن‌ها را به افرادی از پیش شکست خورده تبدیل خواهد کرد.

اگر درست رفتار کنیم سالم می‌مانیم

وی تاکید کرد: افرادی که در مواجهه با مشکلات، احساسی و هیجانی برخورد می‌کنند، علاوه بر اینکه در کنترل مشکلات روزمره خود ناتوان می‌شوند، منتقل کننده موج منفی به دیگران نیز هستند. این افراد نه تنها در صحنه مبارزه درمانده می‌شوند، بلکه ترس و درماندگی و شکست را به فرزندان خود نیز منتقل می‌کنند.

این متخصص روان شناسی ادامه داد: رویکرد سومی هم وجود دارد که حاکی از مقابله منطقی و آگاهانه با مشکلات است. در واقع افراد با رویکرد سوم نه از مشکلات فرار می‌کنند و نه با آه و ناله، موج منفی منتشر می‌کنند، بلکه به مسائل و مشکلات موجود فکر می‌کنند، تجزیه و تحلیل می‌کنند و با چشم باز به میدان مبارزه با مشکلات وارد می‌شوند. چنین افرادی با مجهز شدن به ادراک و آگاهی صحیح نسبت به مسئله، موج مثبت به ذهن خود وارد می‌کنند و با تمرکز انرژی و اراده، می‌توانند از مشکلات عبور کنند و با توجه به روحیه خوبی که دارند، دیگران را نیز به حل مشکلاتشان امیدوار می‌سازند.

دکتر موسوی، مبارزه آگاهانه را نیازمند درک صحیح ریشه‌های مسئله دانست و عنوان کرد: ویروس کرونا به کشور ما آمده و یکی از ویژگی‌های آن سرعت انتقال است، به طوری که طی دو هفته سراسر ایران را فراگرفته است لذا بدیهی است که اگر درست رفتار کنیم سالم می‌مانیم و در غیر این صورت گرفتار آن می‌شویم؛ بنابراین باید راهکار‌های درست مقابله با کرونا را براساس رویکرد سوم به کار بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با اشاره به ساختار مولکولی ویروس کرونا، اظهار کرد: ساختار مولکولی کرونا از چربی تشکیل شده و در اثر حرارت و شست و شوی دست‌ها با آب و صابون و استفاده از الکل و مواد شوینده از بین می‌رود. نظر به اینکه این ویروس از راه دهان، بینی و یا چشم انسان به درون بدن راه می‌یابد و به ویژه با درگیر کردن ریه، تنفس شخص را به شماره می‌اندازد لذا مبارزه با آن منحصرا براساس رویکرد شناختی و روش حل مسئله با موفقیت همراه خواهد بود، یعنی اولین قدم در مبارزه با ویروس کرونا این است که دروازه‌های ورود آن را ببندیم، زیرا مبارزه با کرونا خارج از مرز بدن آسان‌تر از داخل بدن است.

وی مبارزه با کرونا را نیازمند یک نگاه واقع گرایانه دانست و گفت: اگر این ویروس را بشناسیم و کارکرد‌های آن را بدانیم و روش‌های برخورد با آن را رعایت کنیم، مطمئنا آسیب نخواهیم دید و بر اوضاع مسلط خواهیم شد لذا نباید با قرار گرفتن در محیط‌های آلوده از ویروس کرونا استقبال کنیم.

این متخصص روان شناسی، امیدواری به موفقیت را پیش نیاز مبارزه موثر با ویروس کرونا ذکر کرد و یادآور شد: لازم نیست صرف وجود این ویروس مایه نگرانی مردم باشد، اما کسانی که بی محابا و بدون رعایت اصول بهداشتی در محیط‌های آلوده حاضر می‌شوند، حتما باید نگران پیامد‌های منفی بی احتیاطی‌های خود باشند.

دکتر موسوی، ضمن اشاره به اضطراب کرونا (که در شرایط فعلی تا حدود زیادی طبیعی است)، تاکید کرد: باید با اتخاذ روش‌های موثر مبارزه، مانع از شکل گیری وسواس کرونا و حتی فوبیای کرونا به ویژه در کودکان شویم، زیرا وسواس فکری یکی از پیامد‌های برخورد احساسی و هیجانی با مسئله کرونا است و ممکن است بعد از حل مشکل کرونا نیز ادامه پیدا کند و سپس به اختلال روان شناختی دیگری به نام «فوبیای کرونا» نیز تبدیل شود لذا باید مبارزه با ویروس کرونا را با روش‌های موثر و جدی دنبال کنیم تا به اطمینان خاطر و آرامش روانی برسیم.

شایعه پراکنی درباره کرونا موج منفی در جامعه ایجاد می‌کند

وی احساس مسئولیت نسبت به سلامت فردی را یکی از مولفه‌های مبارزه موثر با کرونا دانست و تصریح کرد: باید درک کنیم که در برابر سلامتی خودمان مسئول هستیم و هیچکس بیشتر از خودمان نمی‌تواند به فکر سلامتی ما باشد.

دانشیار روان شناسی دانشگاه گیلان مدیریت هیجانات و استرس‌ها را یکی از مهارت‌های اساسی و ضروری زندگی دانست و گفت: اکنون بهترین فرصت برای کسب مهارت‌های زندگی است که با کمک علمی روان شناسان و رسانه‌ها به ویژه از طریق رسانه صدا و سیما محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه هر فرد علاوه بر خود نسبت به دیگران هم مسئول است، تصریح کرد: احساس مسئولیت نسبت به خود و دیگران همبستگی اجتماعی ایجاد می‌کند و افرادی که در این شرایط بحرانی و از روی فرصت طلبی برای کسب منافع مادی بیشتر، سوءاستفاده می‌کنند، دشمن مردم و مستحق مجازات هستند.

دکتر موسوی، با بیان اینکه شایعه پراکنی درباره ویروس کرونا موج منفی در جامعه ایجاد می‌کند، گفت: موج منفی توان مبارزه موثر را کاهش می‌دهد و باعث ناامیدی و درماندگی عمومی می‌شود. این در حالی است که عقل حکم می‌کند با کرونا به صورت همه جانبه مبارزه کنیم تا چرخه تولید و تداوم آن کاملا قطع شود.

وی در پایان مسئولیت مردم نسبت به مسئولان را یادآور شد و اضافه کرد: مردم باید با رعایت توصیه‌های بهداشتی، به مسئولان و خدمتگزاران جامعه که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، کمک کنند تا آن‌ها نیز احساس خستگی نکنند. از طرف دیگر، مسئولان نیز وظیفه دارند با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های خود، به یاری مردم بشتابند و ضمن افزایش اعتماد عمومی و امنیت روانی مردم، شرایط موجود را به خوبی مدیریت کنند تا سلامت جامعه حفظ شود.

این متخصص روان شناسی با بیان اینکه مردم ایران در موقعیت‌های خطیر متعدد، آزمون‌های سخت زیادی را با همبستگی عمومی پشت سر گذاشته اند، اظهار کرد: امروز نیز ویروس کرونا کشور و مردم ما را در معرض خطر جدیدی قرار داده که پیروزی بر آن با مشارکت و همکاری مردم و مسئولان قطعا امکانپذیر خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: